W czasopiśmie „Higher Education” ukazał się nowy artykuł autorstwa Marka Kwieka i Łukasza Szymuli pt. „Quantifying attrition in science: a cohort-based, longitudinal study of scientists in 38 OECD countries”:
Kwiek, M., Szymula, L. Quantifying attrition in science: a cohort-based, longitudinal study of scientists in 38 OECD countries. High Educ 89, 1465–1493 (2025). https://doi.org/10.1007/s10734-024-01284-0
Artykuł znajduje się tutaj (Open Access).
Artykuł wzbudził ogromne zainteresowanie na całym świecie i został omówiony w 15 językach w 50 mediach, w tym w ponad 30 w Chinach.
Artykuł w wersji online był najczęściej pobieranym artykułem w czasopisśmie „Higher Education” w roku 2024, w latach 2021–2024 oraz w całej historii czasopisma „Higher Education” (obecnie 34 000 pobrań).
Streszczenie:
W niniejszym artykule badamy, w jaki sposób członkowie społeczności naukowej opuszczają naukę akademicką oraz jak różni się to zjawisko (definiowane jako zaprzestanie publikowania) w zależności od płci, dyscypliny naukowej i upływu czasu. Nasze podejście ma charakter kohortowy i longitudinalny: śledzimy losy poszczególnych mężczyn i kobiet naukowców w czasie i kwantyfikujemy zjawisko tradycyjnie określane jako „odejście od nauki”. Korzystając z metadanych publikacji pochodzących ze Scopusa – globalnej bibliometrycznej bazy danych publikacji i cytowań – śledzimy szczegóły kariery publikacyjnej naukowców z 38 krajów OECD, którzy rozpoczęli publikowanie w 2000 r. (N = 142 776) i 2010 r. (N = 232 843). Nasze badanie ogranicza się do 16 dyscyplin STEMM (nauki ścisłe, techniczne, inżynieryjne, matematyczne i medyczne) i śledzimy indywidualną działalność naukową dwóch kohort do 2022 r. Wykorzystujemy analizę przeżycia, aby porównać odpływ naukowców od nauki. Wraz ze wzrostem liczby kobiet w nauce i w kohortach, odpływ ten staje się coraz mniej uzależniony od płci. Oprócz łącznych zmian na poziomie wszystkich dyscyplin STEMM, stwierdzono również szerokie zróżnicowanie zmian na poziomie poszczególnych dyscyplin i w czasie. Odpływ naukowców w naukach ścisłych ma różne znaczenie dla mężczyzn i kobiet w zależności od dyscypliny; ponadto ma on różne znaczenie dla naukowców z różnych kohort wchodzących na rynek pracy naukowej. W niniejszym badaniu przetestowano globalne zbiory danych bibliometrycznych, otwierając nowe możliwości badania różnic między mężczyznami i kobietami i dyscyplinami w zakresie odpływu naukowców.