Marek Kwiek i Wojciech Roszka opublikowali właśnie nowy artykuł w czasopiśmie „Innovative Higher Education”:
Kwiek, M., Roszka, W. Are Scientists Changing their Research Productivity Classes When They Move Up the Academic Ladder?. Innov High Educ 50, 329–367 (2025). https://doi.org/10.1007/s10755-024-09735-3
Artykuł znajduje się tutaj (Open Access).
Abstract
Podchodzimy do produktywności w nauce w sposób longitudinalny: śledzimy kariery naukowców w czasie, nawet do 40 lat. Najpierw przypisujemy naukowców do klas produktywności publikacyjnej opartych na decylach, od najniższych 10% do najwyższych 10%. Następnie poszukujemy wzorców mobilności między klasami w dwóch etapach kariery: doktora i doktora habilitowanego. Nasze ustalenia potwierdzają, że radykalna zmiana poziomu produktywności publikacyjnej (w górę lub w dół) prawie nigdy nie ma miejsca. Naukowcy z bardzo słabymi dotychczasowymi osiągnięciami w zakresie publikacji mają marginalne szanse na osiągnięcie bardzo dobrych wyników w przyszłości we wszystkich dziedzinach nauki, technologii, inżynierii, matematyki i medycyny (STEMM). Z naszych badań wynika zatem, że kariera naukowa ma charakter długoterminowy, a produktywność publikacyjna w okresie pracy z doktoratem ma duży wpływ na produktywność w bardziej niezależnym okresie pracy z habilitacją. Wykorzystujemy dane mikro dotyczące kariery akademickiej poszczególnych osób (pochodzące z krajowego rejestru naukowców) oraz metadane dotyczące publikacji poszczególnych osób (pochodzące z surowego zbioru danych Scopus). Naukowcy często pozostają w tej samej klasie produktywności przez lata: osoby osiągające wysokie wyniki zazwyczaj pozostają w tej samej klasie, podobnie osoby osiągające niskie wyniki zazwyczaj pozostają w tej samej klasie przez całą swoją karierę. Analiza regresji logistycznej zdecydowanie potwierdza nasze dwuwymiarowe wyniki. Badamy wszystkich widocznych na arenie międzynarodowej polskich naukowców z habilitacją w pięciu dziedzinach STEMM (N = 4165, Nart = 71 841 artykułów).