Research Reports and Working Papers
Research Reports 2024
- Raport 1. Marek Kwiek, Łukasz Szymula Indywidualne strategie badawcze: współpraca w nauce i produktywność publikacyjna
- Raport 2. Marek Kwiek, Wojciech Roszka. Indywidualne strategie publikacyjne: co pokazuje przebieg długich karier w nauce
- Raport 3. Marek Kwiek, Wojciech Roszka. Praca akademicka i zaangażowanie w podziale na kształcenie i badania naukowe: rola klas produktywności
- Raport 4. Dominik Antonowicz. Strategie zarządzania instytucjonalnego: percepcja przez kadrę akademicką
- Raport 5. Marek Kwiek, Wojciech Roszka. Satysfakcji zawodowa polskiej kadry akademickiej: stan na dzisiaj i nadzieje na przyszłość
- Raport 6. Marek Kwiek, Łukasz Szymula. Mobilność i kariery naukowe: jak naukowcy przychodzą do systemu nauki i z niego odchodzą
- Raport 7. Marek Kwiek, Wojciech Roszka. Wzorce produktywności naukowej: skrajnie nierówny rozkład produkcji publikacyjnej
- Raport 8. Marek Kwiek, Wojciech Roszka. Koncepcje nauki polskich naukowców: badacze umiędzynarodowieni, lokalni i ich miary sukcesu w nauce
- Raport z badań. Praca pod red. Marka Kwieka. Polscy naukowcy 2023: Doskonałość naukowa, autonomia badań i społeczna odpowiedzialność nauki
Research Reports 2021
- Raport 1. Wiesław Banyś, Finansowanie szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce z uwzględnieniem perspektywy międzynarodowej
- Raport 2. Dominik Antonowicz, Modele zarządzania uczelniami badawczymi. Analiza europejskich uczelni badawczych.
- Raport 3. Adam Szot, Polityka kadrowa i jej realizacja w europejskich uczelniach badawczych
- Raport 4. Adam Szot, Struktury organizacyjne i administracyjne w uczelniach badawczych
- Raport 5. Marek Kwiek, Struktura produkcji naukowej uczelni badawczych w epoce globalizacji nauki
- Raport 6. Marek Kwiek, Umiędzynarodowienie uczelni badawczych i ich widzialność w świecie
- Raport 7. Marek Kwiek, Produktywność naukowa – uczelnie badawcze i ich kadra akademicka
- Raport 8. Dominik Antonowicz, Uczelnie badawcze w rankingach krajowych i międzynarodowych
- Raport podsumowująyc: UCZELNIA BADAWCZA 2.0. FINANSOWANIE, ZARZĄDZANIE I POLITYKA KADROWA. RAPORT Z BADAŃ. Praca pod redakcją Marka Kwieka
Research Reports 2019
- Marek Kwiek, Umiędzynarodowienie badań naukowych i widzialność polskiej nauki w świecie
- Marek Kwiek, Modele kariery naukowej i atrakcyjność profesji akademickiej
- Marek Kwiek, Indywidualna produktywność naukowa i konsekwencje rosnącej stratyfikacji społecznej w nauce
- Joanna Wolszczak-Derlacz, Efektywność i produktywność szkół wyższych
- Dominik Antonowicz, Stopniowe różnicowanie systemu szkolnictwa wyższego i jego konsekwencje
- Dominik Antonowicz, Zarządzanie szkolnictwem wyższym i jego przejrzysty ustrój a autonomia instytucji akademickich
- Emanuel Kulczycki, Procedury ewaluacji jednostek podstawowych i instytucji
- Emanuel Kulczycki, Procedury ewaluacji czasopism, współczynniki wpływu i listy czasopism
- Krystian Szadkowski, Problematyka wyłaniania wiodących jednostek naukowych, centrów doskonałości i instytucji flagowych
- Krystian Szadkowski, Globalne rankingi uniwersytetów a długoterminowa strategia wzmacniania pozycji polskich uczelni
Discontinued in 2014
- Vol. 87 (2014). Marta Lenartowicz, „The nature of the university”.
- Vol. 86 (2014). Marek Kwiek, „Structural Changes in the Polish Higher Education System (1990-2010): A Synthetic View”.
- Vol. 85 (2014). Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, Kazimierz Musiał, „Pod znakiem jakości – priorytet w kształtowaniu polityki szkolnictwa wyższego w krajach nordyckich i w Polsce”.
- Vol. 84 (2014). Bianka Siwińska, „Wpływ uwarunkowań na model procesu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce”.
- Vol. 83 (2014). Krzysztof Czarnecki, „The Higher Education Policy of ‘Post-communist’ Countries in the Context of Welfare Regimes”.
- Vol. 82 (2014). Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, „Recepcja przemian instytucji szkoły wyższej – szkic o dwóch formacjach w dyskursie naukowym”.
- Vol. 81 (2014). Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, „Imperatyw rozwoju a kondycja myślenia strategicznego o polskim szkolnictwie wyższym (i nauce) w dobie transformacji systemowej”.
- Vol. 80 (2014). Marek Kwiek, „The Internationalization of the Polish Academic Profession. A European Comparative Approach”.
- Vol. 79 (2014). Kazimierz Musiał, „Elitist turn in higher education in the context of recent reforms in the Nordic countries”.
- Vol. 78 (2014). Krzysztof Wasielewski, „Caught in the trap of mass education – transformations in the Polish higher education after 1989”.
- Vol. 77 (2014). Cezary Kościelniak, „University, Student Activism and the Idea of Civil Disobedience”.
- Vol. 76 (2014). Mikołaj Herbst, Jakub Rok, „Drivers and patterns of students’ and graduates’ mobility in Poland. Evidence from social media network”.
- Vol. 75 (2014). Krzysztof Wasielewski, „Dostępność studiów wyższych dla młodzieży wiejskiej”.
- Vol. 74 (2014). Krzysztof Wasielewski, „Edukacja jako wyznacznik szans młodzieży na rynku pracy”.
- Vol. 73 (2014). Krystian Szadkowski, „Czym są krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym?”.
- Vol. 72 (2014). Marek Kwiek, „Competing for Public Resources: Higher Education and Academic Research in Europe. A Cross-Sectoral Perspective”.
- Vol. 71 (2014). Marek Kwiek, „Od dezinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej. Polskie uniwersytety 1990-2010”.
- Vol. 70 (2014). Dominik Antonowicz, „Uniwersytet. Od korporacji do instytucji”.
- Vol. 69 (2014). Marek Kwiek, „From Growth to Decline? Demand-Absorbing Private Higher Education when Demand is Over”.
- Vol. 68 (2014). Bianka Siwińska, „Przyszłość procesu internacjonalizacji polskiego szkolnictwa wyższego”.
- Vol. 67 (2014). Marek Kwiek, „Reforming European Universities: the Welfare State as a Missing Context”.
- Vol. 66 (2014). Marek Kwiek, „European Universities and Educational and Occupational Intergenerational Social Mobility”.
- Vol. 65 (2014). Dominik Antonowicz, Magdalena Krawczyk-Radwan, Dominika Walczak, „Rola marki dyplomu w perspektywie niżu demograficznego w Polsce 2010-2020”.
- Vol. 64 (2014). Marek Kwiek, „Changing Higher Education and Welfare States in Postcommunist Central Europe: New Contexts Leading to New Typologies?”.
- Vol. 63 (2014). Bianka Siwińska, „Doświadczenia sąsiadów w zakresie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego: Niemcy. Studium przypadku”.
- Vol. 62 (2013). Marek Kwiek, „Changing Degree Structures and Economic Returns to Higher Education in Poland. The Impact of the Bologna Process”.
- Vol. 61 (2013). Piotr W. Juchacz, „The Scholarship of Integration: On the Pivotal Role of Centers of Advanced Study in the New Structure of Research-Intensive Universities in the 21st Century”.
- Vol. 60 (2013). Piotr W. Juchacz, Karolina M. Cern, „In Defence of the Diversity of Faculty Talents”.
- Vol. 59 (2013). Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, „Between modernization of society and modernization of education The Polish Higher Education Case”.
- Vol. 58 (2013). Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, „Prawo o szkolnictwie wyższym w pryzmacie jakości rządzenia i polityki rozwoju”.
- Vol. 57 (2013). Agnieszka Dziedziczak-Foltyn, Kazimierz Musiał, „Kontrolować czy nadzorować? Modelowanie polskiej polityki szkolnictwa wyższego z punktu widzenia reform realizowanych w krajach nordyckich”.
- Vol. 56 (2013). Kazimierz Musiał, „Strategiczna funkcja polityki regionalnej i umiędzynarodowienia w krajach nordyckich”.
- Vol. 55 (2013). Cezary Kościelniak, Robert Roemer, „Sustainable Development as a Part of the “Third Mission” of the Universities”.
- Vol. 54 (2013). Cezary Kościelniak, „Kulturowe uwarunkowania uniwersytetu w kontekście kryzysów państw dobrobytu”.
- Vol. 53 (2013). Dominik Antonowicz, „The Challenges for Higher Education Research in Poland”.
- Vol. 52 (2013). Petya Ilieva-Trichkova, „Higher Education in Bulgaria in a Historical Perspective: Dynamics of Expansion and Inequalities”.
- Vol. 51 (2013). Cezary Kościelniak, „Polskie uczelnie a Unia Europejska. Instytucjonalne, ekonomiczne i kulturowe aspekty europeizacji polskiego szkolnictwa wyższego”.
- Vol. 50 (2013). Marek Kwiek, Dominik Antonowicz, „The Changing Paths in Academic Careers in European Universities: Minor Steps and Major Milestones”.
- Vol. 49 (2013). Krzysztof Wasielewski, „Procedura rekrutacyjna na studia jako mechanizm selekcji społecznej”.
- Vol. 48 (2013). Marek Kwiek, Dominik Antonowicz, „Academic Work, Working Conditions and Job Satisfaction”.
- Vol. 47 (2013). Krzysztof Wasielewski, „Młodzież wiejska na studiach wyższych – selekcje społeczne, obecność na studiach, uwarunkowania”.
- Vol. 46 (2013). Krzysztof Wasielewski, „Zmiany poziomu aspiracji edukacyjnych młodzieży jako efekt adaptacji do nowych warunków społeczno-ekonomicznych”.
- Vol. 45 (2013). Cezary Kościelniak, „Uniwersytet i aktywizm studencki wobec obywatelskiego nieposłuszeństwa”.
- Vol. 44 (2013). Marek Kwiek, „Reformy instytucji europejskiego uniwersytetu: napięcia, kolizje, wyzwania”.
- Vol. 43 (2013). Krzysztof Leja, Emilia Nagucka, „Creative destruction of the University”.
- Vol. 42 (2013). Krzysztof Wasielewski, „Droga na studia – fakty, odczucia, oceny”.
- Vol. 41 (2013). Marek Kwiek, „Przyszłość uniwersytetów w Europie: najważniejsze motywy dyskusji”.
- Vol. 40 (2013). Dominik Antonowicz, „Z tradycji w nowoczesność. Brytyjskie uniwersytety w drodze do społeczeństwa wiedzy”.
- Vol. 39 (2013). Marek Kwiek, „From System Expansion to System Contraction: Access to Higher Education in Poland”.
- Vol. 38 (2013). Dominik Antonowicz, „A Changing Policy Toward the British Public Sector and its Impact on Service Delivery”.
- Vol. 37 (2013). Marek Kwiek, „The Theory and Practice of Academic Entrepreneurialism: Transborder Polish-German Institutions”.
- Vol. 36 (2013). Krystian Szadkowski, „University’s Third Mission as a Challenge to Marxist Theory”.
- Vol. 35 (2012). Marek Kwiek, „Atrakcyjny uniwersytet? Rosnące zróżnicowanie oczekiwań interesariuszy wobec instytucji edukacyjnych w Europie”.
- Vol. 34 (2012). Marek Kwiek, „European Strategies and Higher Education”.
- Vol. 33 (2012). Marek Kwiek, „Changing Higher Education Policies: From the Deinstitutionalization to the Reinstitutionalization of the Research Mission in Polish Univesrities”.
- Vol. 32 (2012). Marek Kwiek, „Polskie szkolnictwo wyższe a transformacje uniwersytetów w Europie”.
- Vol. 31 (2012). Marek Kwiek, „Uniwersytety i produkcja wiedzy w Europie Środkowej”.
- Vol. 30 (2012). Marek Kwiek, „Uniwersytet jako ‘wspólnota badaczy’? Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowej”.
- Vol. 29 (2012). Marek Kwiek, „Dokąd zmierzają międzynarodowe badania porównawcze szkolnictwa wyższego?”.
- Vol. 28 (2011). Marek Kwiek, „Komisja Europejska a uniwersytety: różnicowanie i izomorfizacja systemów edukacyjnych w Europie”.
- Vol. 27 (2011) Dominik Antonowicz, “External influences and local responses. Changes in Polish higher education 1990-2005” .
- Vol. 26 (2011) Karolina M. Cern, Piotr W. Juchacz, “Post-Metaphysically Constructed National and Transnational Public Spheres and Their Content” .
- Vol. 25 (2011) Marek Kwiek, “Higher Education Reforms and Their Socio-Economic Contexts: Competing Narratives, Deinstitutionalization, and Reinstitutionalization in University Transformations in Poland” .
- Vol. 24 (2011) Marek Kwiek, “Social Perceptions vs. Economic Returns from Higher Education: the Bologna Process and the Bachelor Degree in Poland” .
- Vol. 23 (2011) Marek Kwiek, “Universities, Regional Development and Economic Competitiveness: The Polish Case” .
- Vol. 22 (2010) Marek Kwiek, “Universities and Their Changing Social and Economic Settings. Dependence as Heavy as Never Before?” .
- Vol. 21 (2010) Marek Kwiek, “Universities and Knowledge Production in Central Europe” .
- Vol. 20 (2010) Marek Kwiek, “The Public/Private Dynamics in Polish Higher Education. Demand-Absorbing Private Sector Growth and Its Implications” .
- Vol. 19 (2010) Marek Kwiek, “Transfer dobrych praktyk: Europa i Polska” .
- Vol. 18 (2010) Marek Kwiek, “Dynamika prywatne-publiczne w polskim szkolnictwie wyższym w kontekście europejskim” .
- Vol. 17 (2010) Marek Kwiek, “Integracja europejska a europejska integracja szkolnictwa wyższego” .
- Vol. 16 (2010) Marek Kwiek, “Finansowanie szkolnictwa wyższego w Polsce a transformacje finansowania publicznego szkolnictwa wyższego w Europie” .
- Vol. 15 (2010) Marek Kwiek, “Zarządzanie polskim szkolnictwem wyższym w kontekście transformacji zarządzania w szkolnictwie wyższym w Europie” .
- Vol. 14 (2009) Karolina M. Cern, Piotr W. Juchacz, “EUropean (Legal) Culture Reconsidered” .
- Vol. 13 (2009) Marek Kwiek, “Creeping Marketisation: Where Polish Public and Private Higher Education Sectors Meet” .
- Vol. 12 (2008) Dominik Antonowicz, “Polish Higher Education and the Global Change” .
- Vol. 11 (2008) Marek Kwiek, “Academic Entrepreneurialism and Private Higher Education in Europe”.
- Vol. 10 (2008) Piotr W. Juchacz, “On the Post-Schumpeterian “Competitive Managerial Model of Local Democracy” as Perceived by the Elites of Local Government of Wielkopolska.
- Vol. 9 (2008) Marek Kwiek, “The Changing Attractiveness of European Higher Education in the Next Decade: Current Developemnts, Future Challenges, and Major Policy Options”.
- Vol. 8 (2008) Marek Kwiek, “The Two Decades of Privatization in Polish Higher Education: Cost-Sharing, Equity, and Access”.
- Vol. 7 (2007) Marek Kwiek, “On Accessibility and Equity, Market Forces, and Academic Entrepreneurship: Developments in Higher Education in Cenral and Eastern Europe”.
- Vol. 6 (2007) Dominik Antonowicz, “A Changing Policy Toward the British Public Sector and its Impact on Service Delivery”.
- Vol. 5 (2007) Marek Kwiek, “Academic Entrepreneurship vs. Changing Governance and Institutional Management Structures at European Universities”
- Vol. 4 (2007) Marek Kwiek, “Higher Education and the Nation-State: Global Pressures on Educational Institutions”.
- Vol. 3 (2007) Marek Kwiek, “Globalisation: Re-Reading its Impact on the Nation-State, the University, and Educational Policies in Europe”.
- Vol. 2 (2006) Marek Kwiek, “The University and the Welfare State in Transition: Changing Public Services in a Wider Context”.
- Vol. 1 (2006) Marek Kwiek, “The Classical German Idea of the University, or on the Nationalization of the Modern Institution”.